Contact : +336 70 66 04 42 contact@coordiap.com

CAP Liberté de Conscience 117, rue de Charenton - 75012 - Paris

Coordination des Associations et des Particuliers pour la Liberté de Conscience

NGO with ECOSOC consultative status at the United Nations
Registration on EU Transparency Register 628479527756-78
Civil society platform of Fundamental Rights created by the EU FRA
French non-benefit association register : W751082307
Member : European Federation for Freedom Of Belief - FOB
Member : European Network Of Religion and Belief - ENORB
Associate Director : International Council for Diplomacy and Dialogue

 

Massimo Introvigne, Centre d’études sur les nouvelles religions

Rosita Šorytė, Fédération européenne pour la liberté de croyance

Eileen Barker, sociologue des religions bien connue, note dans son article « Nouveaux mouvements religieux » dans la SAGE Encyclopedia of the Sociology of Religions 2020, que « l’on ne lit pas souvent des articles sur le travail charitable dans lequel de nombreux nouveaux mouvements religieux s’engagent », même s’il est parfois « exceptionnel ». Le fait que cela se produit est la preuve du phénomène que les spécialistes des sciences sociales appellent le « contrôle d’accès » (gatekeeping). Pour différentes raisons, les médias filtrent les informations qui ne correspondent pas à certains agendas ou stéréotypes établis. Les nouveaux mouvements religieux, identifiés de manière dérogatoire comme des « sectes », sont par définition nuisibles, et ne peuvent rien faire de bien.

Le contrôle d’accès fonctionne de deux manières dans ce domaine. Premièrement, les actes de bienfaisance accomplis par les nouveaux mouvements religieux sont ignorés ou sont bien moins couverts que leurs prétendus actes répréhensibles. Deuxièmement, lorsque leur bon travail est trop visible pour être ignoré, il est rapporté à contrecœur, mais immédiatement interprété comme motivé par un agenda caché.

Les médias affirment souvent que les activités humanitaires menées par les nouveaux mouvements religieux sont des « vitrines » pour les relations publiques, ou pour convertir des nouveaux membres potentiels sous le prétexte de les aider. Ce « paradigme du soupçon » peut être critiqué à deux titres. Premièrement, il est à son tour suspect que les critiques ne soulèvent pas ces objections lorsque de bonnes actions sont accomplies par l’Église catholique, les méthodistes ou d’autres grandes organisations religieuses. Dans ces cas, il est entendu que leur bon travail est fait de bonne foi, par désir sincère d’un monde meilleur, plutôt qu’à des fins d’auto-promotion. Seules les activités des nouveaux mouvements religieux sont accusées de dissimuler des motivations cachées.

Un cercle vicieux est ainsi créé. Si les nouveaux mouvements religieux ne consacrent leur temps qu’à des activités missionnaires, on objecte que c’est typique des « sectes », qui consacrent toute leur énergie au prosélytisme, tandis que les « vraies » religions aident les êtres humains souffrants. Mais, si de nouveaux mouvements religieux s’engagent dans des activités charitables, sociales ou de santé, on soutient qu’il ne s’agit que de « vitrines » et d’actions de relations publiques.

Dans le cas de Shincheonji, l’un des plus grands nouveaux mouvements religieux chrétiens coréens, le « paradigme du soupçon » a été constamment utilisé pour rejeter et critiquer les activités de Heavenly Culture, World Peace, Restoration of Light (HWPL), l’organisation humanitaire et pacifiste, créée et dirigée par le fondateur de Shincheonji, le président Lee Man Hee. Bien que la plupart des orateurs lors d’événements internationaux organisés par HWPL, plutôt que des membres de Shincheonji, soient des chefs politiques et religieux sans intérêt à se convertir à de nouvelles religions, les opposants soutiennent que Lee utilise HWPL comme un outil de prosélytisation, ce qui est manifestement faux. Les campagnes de HWPL promues dans le domaine de l’éducation à la paix, en coopération avec des agences des Nations Unies, n’avaient pas un caractère religieux et ne visaient certainement pas le prosélytisme au nom de Shincheonji, et il en va de même pour d’autres campagnes et événements de HWPL.

Lors de la pandémie COVID-19, Shincheonji a été accusé de négligence dans la coopération avec les autorités après qu’une de ses membres dans la ville sud-coréenne de Daegu, avant d’être diagnostiquée avec le virus, a infecté directement ou indirectement des milliers de coreligionnaires. Cela a déclenché une série d’événements qui ont finalement conduit à l’arrestation du président Lee et d’autres dirigeants de Shincheonji. Comme nous l’avons soutenu ailleurs, la réaction des autorités a été si disproportionnée que le soupçon selon lequel le COVID-19 a été utilisé comme prétexte pour frapper un mouvement impopulaire à la fois parmi les protestants fondamentalistes, une base électorale importante en Corée du Sud, et l’actuel leadership politique sud-coréen, qui craint les critiques des églises chrétiennes en général pour sa politique intérieure et étrangère, est difficile d’échapper.

La fin août et septembre 2020 ont vu un nouveau développement significatif. Le plasma de ceux qui ont été infectés par le COVID-19 et qui se sont rétablis contient des anticorps formés naturellement et peut fonctionner comme un « vaccin naturel », ce qui réduirait au moins le risque de décès chez les personnes touchées par le virus. En Corée du Sud, cette possibilité a été identifiée et étudiée très tôt, mais peu de donateurs se sont montrés disposés à coopérer. Le 12 juillet, les médias ont rapporté que « sur quelque 12 000 patients rétablis du COVID-19 qui pouvaient donner du sang pour la cause, seuls 361 se sont montrés intéressés à ce jour et seulement 171 se sont portés volontaires. »

En mars déjà, Shincheonji avait annoncé que ses membres qui avaient contracté le virus et s’étaient rétablis étaient prêts à devenir donneurs de plasma. À ce moment-là, l’offre a été ignorée. En septembre, cependant, lorsque le plasma des patients atteints de COVID-19 récupérés était à la fois très demandé et rare, la disponibilité des membres de Shincheonji pour faire un don de plasma a été accueillie avec gratitude. Avant la date du 6 septembre, plus de 1 600 membres de Shincheonji qui avaient traversé le cycle de l’infection et de la guérison avaient déjà fait don de leur plasma.

Cette généreuse disponibilité a été mentionnée par certains médias nationaux et internationaux, y compris la BBC, mais le nombre de reportages dans les médias était faible par rapport aux centaines d’articles qui, en mars, avaient dénoncé Shincheonji, de manière assez inexacte, comme une secte de propagateurs du virus.

Lentement, cependant, l’histoire est devenue trop intéressante pour être ignorée. Alors que très peu de patients rétablis du COVID-19 en Corée du Sud se sont portés volontaires pour donner du plasma, ceux de Shincheonji sont prêts à coopérer par milliers. Les opposants ont donc mobilisé le deuxième outil de contrôle. Alors que l’histoire du don de plasma de Shincheonji était impossible à ignorer, les critiques ont fait valoir qu’il s’agissait d’un exercice de relations publiques et d’un moyen de détourner l’attention de la précédente non-coopération présumée avec les autorités. Il est vrai que certains médias coréens ont changé d’attitude après qu’une nouvelle vague de cas de COVID-19 a frappé l’église Sarang Jeil à Séoul, une église évangélique conservatrice dirigée par le pasteur Jun Kwang-hoon. Ils ont confronté les attitudes de Sarang Jeil et Shincheonji et ont conclu à juste titre que cette dernière avait été beaucoup plus coopérative avec les autorités sanitaires que la première. Cependant, d’autres médias ont continué à écarter les dons de plasma de Shincheonji comme de la propagande.

C’était manifestement injuste et révélateur des préjugés des critiques. Comme l’ont prouvé les maigres résultats des appels précédents, les citoyens sud-coréens (comme cela s’est produit dans d’autres pays) sont généralement réticents à donner du plasma. Des effets secondaires tels que fatigue, déshydratation et étourdissements peuvent exister. En outre, par temps de COVID-19, les hôpitaux et les établissements de santé en général sont souvent considérés comme des endroits dangereux.

Face à cette situation, pourquoi tant de membres de Shincheonji qui s’étaient remis du COVID-19 se sont-ils portés volontaires pour faire un don de plasma ? Il est vrai que nous ne pouvons pas exclure une volonté de déclarer publiquement qu’ils sont de bons citoyens sud-coréens, injustement décriés et décrits comme antisociaux et sinistres par les médias et certains politiciens. Mais il devrait y en avoir plus.

Shincheonji enseigne que nous vivons à l’époque décrite dans la Bible dans le livre de l’Apocalypse et que nous entrerons bientôt dans un glorieux millénaire. Alors que Dieu serait capable d’inaugurer le Millénium sans l’aide humaine, il préfère rechercher notre coopération. Les actes de charité et de gentillesse, croient les fidèles de Shincheonji, ont des conséquences cosmiques, bien au-delà du but mondain limité d’améliorer l’image de leur religion.

C’est pour cette raison que des milliers d’entre eux se sont portés volontaires pour l’éducation à la paix et d’autres campagnes d’HWPL. Et c’est aussi pour cette raison que des milliers de fidèles de Shincheonji se précipitent pour faire don de leur plasma. L’un des effets négatifs du contrôle d’accès appliqué aux religions millénaristes impopulaires est qu’il laisse de côté l’essentiel. Ceux qui croient que le Millénium est proche et que Dieu demande notre coopération pour créer son royaume, n’ont pas besoin d’autres motivations pour accomplir des actions charitables et humanitaires qui profitent aux citoyens en général, y compris ceux qui considèrent le Millénium comme une illusion.

source : https://www.cesnur.org/2020/shincheonji-plasma-francais.htm

Facebook Twitter

CAP Liberté de Conscience

IBAN BE61 9670 0987 0017

SWIFT / BIC TRWIBEB1XXX

Address TransferWise Europe SA
Square de Meeûs 38 bte 40
Brussels 1000 Belgium

ACTIVITES CAP LC 2018 / 2020

Letter to the High Commissioner for Human Rights on the Implementation of the Resolution on Police Violence and Structural Racism July 2020

A Letter to the Foreign Minister of South Korea on the Situation of Shincheonji July 2020

IRFR Letter to POTUS on Hong Kong June 2020

Letter to Ambassador Yasseen on recognition of Iraqi evangelical churches June 2020

Signatures on the China Coalition’s Emergency Internet Freedom Funding Letter June 2020

Urgent call for COVID-19 response for Refugees and Asylum Seekers june 2020

Joint letter to Vietnam’s Prime Minister May 2020

Open letter to UN Asia-Pacific Regional Group on China’s appointment to UN HRC Consultative Group May 2020

HRC 44th session Written statement : Croatia Discrimination based on ethnicity and disregard for the best interest of a child june 2020

HRC 44th session Written statement : An act of horrific brutality against a humane and compassionate Ahmadi woman charged under the Blasphemy law june 2020

HRC 44th session Written statement : Scapegoating members of Shincheonji for COVID-19 in the Republic of Korea

Petition to preserve the cemeterie in Vilnius Lithuania June 2020

Sign-On Letter re Vietnam Hmong and Montagnard Christians June 2020

The continuation of the mandate of the Special Envoy for the promotion of freedom of  religion or belief outside the EU June 2020

Experts raise Vietnam’s human rights violations against Christians in letter to US  President June 2020

Joint letter to Vietnam's Prime Minister June 2020

Open letter to UN Asia-Pacific Regional Group on China’s appointment to UN HRC Consultative  Group June 2020

Urgent call for COVID-19 response for Refugees and Asylum Seekers June 2020

AHMADIYYA IN SCHOLARLY PERSPECTIVE June 2020

Experts raise Vietnam’s human rights violations against Christians in letter to US President June 2020

Report to the United Nations General Assembly on Eliminating Intolerance and Discrimination Based on Religion or Belief and the Achievement of Sustainable Development Goal 16 (SDG 16) HRC 44 June 2020

Letter to Secretary Pompeo April 2020

China HRC Consultative Group April 2020

IRF Roundtable Letter – Ramy Kamel April 2020

PETITION TO PRESERVE THE CEMETERIES IN THE OLD CITY OF LVIV April 2020

The continuation of the mandate of the Special Envoy for the promotion of freedom of religion or belief outside the EU April 2020

HRC 43 A coalition of NGOs questions the People’s Republic of China at the United Nations March 2020

HRC 43 Oral Statement on Religious Freedom in Russia  March 2020

HRC 43 Prolonged discrimination of religious minority in Germany March 2020

HRC 43 Status report Ezidis for the General Director of the United Nations (UN) March 2020

HRC 43 SOUTH KOREA – Coronavirus and Shincheonji: Stopping the Witch Hunt – Urgent Appeal from Human Rights Groups March 2020

HRC43 | Support consensus renewal of the UN Special Rapporteur on Human Rights Defenders March 2020

religious freedom situation in India February 2020

Multifaith letter regarding Huma Younus February 2020

Recognizing Freedom of Conscience and Religious Objections to State Mandated Vaccination and Ending the Persecution of the Unvaccinated People of Faith February 2020

End The Persecution of The Church of Almighty God Now! February 2020

Human Rights in Thailand and Malaysia : The case of the Ahmadis refugees in Thailand and Malaysia March 2020

Declaration of Principles for the International Religious Freedom Alliance February 2020

2019 Annual Report on the Chinese Communist Government’s Persecution of The Church of Almighty God Released Today January 2020

2019

FORB Roundtable meeting 10 December

Human Rights : Where are we at ? Past and Future

Universal Periodic Review pre-session Spain

Signin letter 2019

Sign On Letter: USCIRF Reauthorization

Eelam  Tamils  Genocide  in  Sri  Lanka

Another Minority Religion Under Threat in Russia: Who Is Afraid of Sri Prakash?

NGOs write to international Govt leaders to alert on 45 reporters of Bitter Winter arrested in China

Persecution of Chinese Refugees of The Church of Almighty God in South Korea Should Not Start Again

seekers from The Church of Almighty God (CAG)

Re: Pakistan’s Blasphemy Laws

OSCE 2019

Is Religious Freedom ever possible in the Russian Federation ?

COMPILATION OF WRITTEN RECOMMENDATIONS

OSCE HIDM 2019 Prasun Prakash

OSCE HIDM 2019 : Is Religious Freedom ever possible in the Russian Federation ?

Prasun Prakash Is Religious Freedom ever possible in the Russian Federation ?

From Warsaw to Paris: MIVILUDES will cease to exist on 1 January 2020

FOB at the Human Dimension Implementation Meeting 2019 in Warsaw

40th session of the Human Rights Council

Universal Periodic Review of China: NGOs Strike Back

HRC40 | States should defend environmental human rights defenders

Oral statement on China General Debate Item 6 – 40th HRC session

rejection of asylum in Japan for a persecuted religious minority in China

Human rights situation of Uyghur minority in Xinxiang region in China must be criticised

The Church of Almighty God’s Refugees in Japan: A Statement at the United Nations

North Korean Overseas Workers

Persecution of Uighur people in Xinjiang Uighur Autonomous Region (UAR), China

Limitations of religious freedom in China are now worse than they even were since the Cultural Revolution

Asylum Seekers from The Church of Almighty God in Japan

U.N. religious freedom expert seeks visit to China’s Xinjiang

The ban of Jehovah’s Witnesses in the Russian Federation

40th Human Rights Council Session : Clustered interactive dialogue with: Special Rapporteur on freedom of religion or belief

41st session of the Human Rights Council

HRC 41 written statement : Misuse and Abuse of the Pre-trial Detention and the FIES System in Spain & the Kokorevs Case

hrc 41 written statement : Call for International Support against Norway’s requirement for the wearing of religious headgear for ID photographs

HRC 41 written statement : The case of the Ahmadis refugees in Thailand and Malaysia

HRC 41 writen statement : Forcible Deprogramming of Members of Shincheonji in Republic of Korea

HRC 41 oral statement : Forcible Deprogramming of Members of Shincheonji in Republic of Korea

42nd session of the Human Rights Council

International Peace Day Conference: Emerging religions persecuted by the CCP are making efforts for world peace

International Day of Peace UN Geneva : Totalitarian Regimes Are the Biggest Hindrance to World Peace

Nazioni Unite (ONU): “International Day of Peace”

Broadening the impact of Peace Wave

Written statement submitted by Coordination des Associations et des Particuliers pour la Liberté de Conscience, a non-governmental organization in special consultative status : Misuse and abuse of the pre-trial detention and the FIES system in Spain & the Kokorevs Case

Written statement submitted by Coordination des Associations et des Particuliers pour la Liberté de Conscience, non-governmental organizations in special consultative status : Give Kashmiris a voice for self determination

Written statement submitted by Coordination des Associations et des Particuliers pour la Liberté de Conscience, non-governmental organizations in special consultative status : Dalibor Mocevic v. Croatia: denial of justice and ethnic discrimination in a property right case

Written statement submitted by Coordination des Associations et des Particuliers pour la Liberté de Conscience, a non-governmental organization in special consultative status : Religion-based Refugees in France: The Church of Almighty God

Joint Statement of Ukrainian and Georgian Women at the UN “Women. Peace. Strategic Partnership. Joint Activities”

100 NGOs at UN Blast China’s Anti-Muslim Racism, Protest Silencing of NGOs

UN 42nd Session of the Human Rights Council ITEM 4 join oral statement FUNDACION VIDA – GRUPO ECOLOGICO VERDE – CAP LIBERTE DE CONSCIENCE – German sect filters

UN 42nd Session of the Human Rights Council Item 6 outcomes NORWAY Protection of Human Rights in Norway

UN 42nd Session of the Human Rights Council Oral Statement about the misuse and abuse of the pretrial detention and the FIES system: the Kokorev case

United Nations General Assembly : DAFOH Discusses Role of Forced Organ Harvesting as a Tool of Religious Persecution and Genocide in China

UNSG Guterres For China Now Censors In Geneva As He Has In NY For 429 Days Banning Press For CEFC China Energy

2018

 70th Anniversary of the Universal Declaration of Human Rights – A Commitment from Civil Society December 2018

Eelam Tamils Genocide in Sri Lanka December 2018

side-event 39th HRC session : FORB IN EU AND RUSSIA september 2018

side-event 39th HRC session : THE EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS INVALIDATES APPLICATION OF THE RUSSIAN LAW ON EXTREMISM TO PEACEFUL RELIGIOUS GROUPS september 2018

side-event 39th HRC session : RELIGIOUS DISCRIMINATION AND STATE NEUTRALITY: THE CASE OF HUNGARY september 2018

Oral statement 39th HRC session : Protection for the Religious Minorities of Afghanistan september 2018

Oral statement 39th HRC session : UPR OUTCOMES ON RUSSIAN FEDERATION september 2018

Oral statement 39th HRC session : UPR OUTCOMES ON GERMANY september 2018

39th HRC session joint written statement : It is time the Russian Federation ceases all persecutions against Religious Minorities september 2018

39th HRC session written statement : The denial of the religious plurality by Russian Federation september 2018

39th HRC session written statement : Religious persecution of a new religious movement in China september 2018

39th HRC session written statement: Protection for the Non-Muslim Religious Minorities of
Afghanistan september 2018

Side-event OSCE HDIM 2018 : How Universal is “The Universal Declaration of Human Rights September 2018

OSCE HIDM 2018 Working session 7 RELIGIOUS DISCRIMINATION AND STATE NEUTRALITY: THE CASE OF HUNGARY September 2018

Side-event OSCE HDIM 2018 : Freedom of Belief, No Discrimination and Telorance in the OSCE area September 2018

OSCE HIDM 2018 Working session 6 : The Denial of Religious Plurality in Russia September 2018

Side-event OSCE HDIM 2018 : The Religious Freedom in Eastern OSCE countries September 2018

OSCE HDIM 2018 : COMPILATION OF WRITTEN RECOMMENDATIONS September 2018

Faith and Freedom summit June 2018

Religious persecution in China denounced at the European Parliament June 2018

Chine : 1,5 million de personnes emprisonnées pour leur foi – La violation de la liberté de religion en Chine dénoncée au Parlement Européen juin 2018

Déclaration aux Nations Unies 38em session du Conseil des droits de l'homme: Principe de la laïcité et liberté de religion en France juin 2018

Joint oral statement at the 38th session of the Human Rights Council : Religious Freedom in the Russian Federation June 2018

38th session of the Human Rights Council Written statement submitted by Coordination des Associations et des Particuliers pour la Liberté de Conscience. The Russian Federation's religious freedom at the crossroads: barriers for indigenous nomadic shamanism June 2018

38th session of the Human Rights Council Written statement submitted by Coordination des Associations et des Particuliers pour la Liberté de Conscience, a non-governmental organization in special consultative status The Role of FECRIS and Anti-Cult Organization in Russia June 2018

Join oral statement 38th session Human Rights Council :
Religious Freedom in China June 2018

38th session Human Rights Council Written statement submitted by Coordination des Associations et des Particuliers pour la Liberté de Conscience. Arbitrary Detention – China June 2018

 Freedom of Religion or Belief and the Right to Asylum: The Case of China June 2018

The Russian Federation and Religious Freedom : The hidden factor behind the bad religion concept may 2018

United Nations Human Rights Council Universal Periodic Review Germany May 2018

United Nations 30th UPR session : The Russian Federation and Religious Freedom May 2018

Deterioration of Religious Freedom in Eastern Europe at the United NationsMarch 2018

CAP LC organise à l’ONU une conférence sur la détérioration de la liberté religieuse en Europe de l'Est March 2018

Oral statement at the 37th session of the Human Rights council : Universal Periodic Review Czechia March 2018

Déclaration orale de CAP Liberté de Conscience à la 37ème session du Conseil des Droits de l’Homme aux Nations Unies (Genève) : Liberté religieuse et persécutions en Chine : Le cas de l'Église de Dieu Tout-Puissant March 2018

La France livrera-t-elle des réfugiés à leurs bourreaux ? March 2018

Conférence sur le refus des demandes d'asile en France pour les
réfugiés religieux chinois membres de l'Eglise du Dieu Tout-Puissant
March 2018

Le déni de la liberté religieuse en Chine et le cas de l'Église du Dieu Tout-Puissant exposés à la 37e session du Conseil des droits de l'homme aux Nations Unies March 2018

The denial of religious freedom in China and the case of The Church of Almighty God exposed at the 37th session of the Human Rights Council at the United Nations March 2018

Written statement submitted by Coordination des associations et des particuliers pour la liberté de conscience. CAP Liberté de Conscience expresses its concerns regarding the situation of minority religions in Hungary February 2018

Written statement* submitted by Coordination des associations et des particuliers pour la liberté de conscience, a non-governmental organization in special consultative status : Religious refugees (Church of Almighty God) from China denied asylum in Europe February 2018

International Convention «Law and Freedom of Belief in Europe, a difficult journey» January 2018

Laïcité and religious freedom: A coalition of NGOs questions France at the United Nations January 2018

Faith and Freedom Summit
https://faithandfreedomsummit.eu/
The Faith and Freedom Summit is not an organization. It’s a campaign proposed and run by a large coalition of faith-based and non faith-based NGOs and supported by many EU stakeholders. It has been launched on June 28, 2018 with a high-level launch event. This non-partisan event gathered high-level thought-leaders to highlight where religious freedom is hindered in European Union today, to assess areas that need to be improved as regards the protection of freedom of religion or belief, and to be a force of proposal to outline policies toward a greater respect of religious diversity in Europe.
FoRB Roundtable Brussels-EU
https://www.forbroundtable.org/
The FoRB Roundtable Brussels-EU is an informal group of individuals from civil society who gather regularly to discuss FoRB issues on a non-attribution basis. It is simply a safe space where participants gather, speak freely in sharing ideas and information, and propose joint advocacy actions to address specific FoRB issues and problems globally.

Contact : +336 70 66 04 42 contact@coordiap.com

Modify your subscription    |    View online